Kwalitatieve content is het nieuwe clickbait: zo houd je bezoekers langer op je site

shutterstock_1891064716 (1).jpg

'En wat er toen gebeurde, zal je verbazen...' Lopen de rillingen over je lijf als je deze zin leest? Dan ben je ook wel eens in clickbait getrapt. Met pageviews als hoogste doel lokken website-eigenaren je naar hun website, vaak met een prikkelende titel. Niets mis met een uitnodigende kop, maar meestal is de inhoud van het bericht ronduit misleidend. Daarom verzinnen tech-giganten voortdurend manieren om clickbait te bestrijden. Google ziet het liefst kwalitatieve content bovenaan de zoekresultaten. Om dat te bereiken, gebruikt de search engine 'dwell time' als belangrijke pijler.

 

Dwell time: hoe lang blijven bezoekers op jouw website?

Stel, je bent op zoek naar de cybersecurity-trends van 2024. Je tikt op Google een zoekopdracht in en klikt het eerste resultaat aan. Daar vind je niet wat je zoekt, dus je keert terug naar de zoekresultaten, net zo lang tot je beet hebt. Onbewust draag je daarmee bij aan de klassering (of page rank) van websites.

Google houdt namelijk precies bij hoe lang je op een website bent, voor je terugkeert naar de resultaten. Dat wordt dwell time genoemd. Als de zoekmachine opmerkt dat iemand lang op een bepaalde website blijft, is dat volgens Google een teken dat de website van waarde is. Dat beïnvloedt de ranking positief. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Beland je op een onbruikbare website en keer je direct terug naar Google (of verlaat je de site), dan wordt die website uiteindelijk lager gerankt.

 

Grijp de aandacht van jouw bezoeker

Nu je weet hoe belangrijk het is voor je Google-ranking, wil je natuurlijk alles doen om de dwell time te verbeteren. Een hoge dwell time hangt nauw samen met de tijd die een bezoeker op jouw website verblijft. Dat zie je eenvoudig terug in de statistieken van je site, bijvoorbeeld via Google's eigen analytics. Verblijven jouw bezoekers gemiddeld maar kort op jouw pagina's, dan weet je dat er werk aan de winkel is. Dat heeft namelijk een negatieve invloed op jouw ranking.

 

Je kunt een aantal dingen doen om dwell time te verbeteren:

 

1. Zorg voor kwalitatieve content

Het grote probleem van clickbait is dat beloftes niet worden ingelost. Vrijwel iedere Google'er heeft een vraag en gaat naar een website voor het antwoord. Blijft dat antwoord uit, dan verlaat je de site. Schrijf daarom kwalitatieve content om te voorkomen dat jouw bezoeker afhaakt. Beloof je in de kop op Google cybersecurity-trends van 2024 te beschrijven, zorg dan ook dat een bezoeker die gemakkelijk terugvindt. Geef daarnaast niet alleen trends weer, maar kom met aanvullende informatie: waarom is het een trend? Wees compleet, om te voorkomen dat de bezoeker zijn heil elders zoekt.

 

2. Maak gebruik van interne links

In de meeste gevallen wil je niet alleen dat je bezoeker lang op de landingspagina blijft, maar ook op de rest van jouw website rondneust. Daarmee zorg je écht voor een lang verblijf. Nodig hem daartoe uit met goede interne links, bijvoorbeeld naar gerelateerde blogs of interessante downloads. Daarmee verbeter je niet alleen de dwell time, maar verlaag je ook het bounce-percentage: het percentage bezoekers dat jouw website na het bekijken van één pagina weer verlaat. Ook een lage bounce is voordelig voor jouw Google-ranking.

 

3. Verbeter de gebruikerservaring

Zelfs als jouw landingspagina alle informatie heeft die de gebruiker zoekt, schrik je hem af met een slechte website. Zorg daarom voor een duidelijke lay-out met goed leesbare tekst, maar ook voor een snelle site. Laten we eerlijk zijn: online is geduld geen schone zaak. Duurt het inladen van de pagina langer dan vijf seconden, dan zijn veel bezoekers al gevlogen. Bovendien rankt Google snelle websites hoger in de zoekresultaten.

 

Wil je weten hoe je jouw website bovenaan de zoekresultaten krijgt? Neem contact met ons op! 

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl