Inbound, content en online marketing: de verschillen

shutterstock_1674759265.jpg

Vaak worden termen als 'inbound marketing', 'online marketing' en 'content marketing' op één hoop gegooid of met elkaar verward. Onterecht, want ook al hebben deze termen veel met elkaar te maken, ze zijn toch compleet verschillend. Hoe verhouden deze marketingtechnieken zich tot elkaar?

 

Inbound marketing

Je zou inbound marketing kunnen zien als de paraplu waaronder content en online marketing vallen. Ga je aan de slag met een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingmethoden, met als doel onbekende websitebezoekers met behulp van relevante content om te zetten tot concrete leads, dan hebben we het over inbound marketing. Daarbij werk je met buyer persona('s), buyer journey(s), relevante content, marketing automation software en online marketing. Content marketing en online marketing zijn dus een belangrijk onderdeel van je inbound-strategie.

 

Content marketing

Deze strategie staat en valt met de kwaliteit van je webteksten, video’s, blogs, infographics, e-books en whitepapers. Aangezien 70 procent van alle aankoopbeslissingen online gemaakt wordt, dus voordat iemand contact met je opneemt over je product of dienst, is het belangrijk jouw meerwaarde en leiderschap online al te belichten. Twee zaken zijn belangrijk bij je content-strategie: de inhoud en de verspreiding.

 

De inhoud moet aansluiten op wat je lezer wil weten. Hij of zij zoekt naar antwoorden op zijn vraag of uitdaging. Je biedt die antwoorden in jouw specialisatie-gebied. Vergeet daarbij even jouw product of dienst, maar creëer content (blogs, e-books, video’s) waar je potentiële klant echt iets aan heeft. Geef alvast handvatten waarmee hij of zij mee aan de slag kan en laat zien dat je hem begrijpt. Zo profiteer je van ‘thought leadership’. Wanneer mensen online ziet dat jij expert bent in jouw vakgebied en je mensen echt wilt helpen, zullen ze eerder geneigd zijn ook bij je te kopen.

 

Bij de verspreiding gaat het erom dat je de content die je gemaakt hebt, zoals e-books, whitepapers, infographics, blogs en video’s, op het juiste moment, via het juiste kanaal en bij de juiste persoon aanbiedt. Zorg er daarom voor dat jouw content goed vindbaar is, door inzet van nieuwsbrieven, socialmedia-kanalen en zoekmachine-optimalisatie van je website (SEO) en online marketing.

 

Marketing automation

Is jouw content gereed en kun je je blogs, e-books, whitepapers, infographics en video's plaatsen op je website, dan kunt je hiermee concrete leads genereren. Dat doet je met behulp van marketing automation software, waarmee je onder andere:

 

  • Formulieren aanmaakt, die een lead op uw website moet invullen om bijv. een e-book of whitepaper te downloaden;
  • Geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails maakt, die direct verstuurd worden nadat men een formulier invult;
  • Workflows maakt, waarmee je een lead geautomatiseerd en op regelmatige basis kunt blijven voorzien van content die voor hem of haar wellicht relevant is;
  • Het gedrag van je leads bekijkt. Wat heeft je lead gedownload, welke e-mails zijn geopend, welke pagina's zijn bekeken?;
  • Je leads kunt 'scoren', op basis van de activiteit die iemand online ondernomen heeft. Wanneer is hij of zij klaar om door sales gebeld te worden?

 

Online marketing

Wanneer jouw (campagne-)website gevuld is met relevante content, interessante downloads en alles draait op de juiste marketing automation software, dan kunt je met online marketing direct relevante bezoekers naar je content genereren. Online marketing omvat onder andere de zoekmachine-optimalisatie (SEO), Google Advertising (SEA), e-mailmarketing en social advertising.

 

SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) worden vaak in één adem genoemd, maar zijn toch echt verschillend. SEO betekent dat je jouw website optimaliseert op content en keywords, zodat je in zoekmachines op bepaalde termen goed gevonden wordt. SEA betekent dat je betaalt voor advertenties op Google. Zo kom je bovenaan te staan in de resultaten als iemand zoekt op combinaties van bepaalde zoekwoorden. Deze advertenties worden in de advertising-omgeving van Google gecreëerd.

 

Een andere optie om meer traffic naar je content te genereren, is door te adverteren op social media. Zo kun je op LinkedIn gebruikmaken van Sponsored Updates, waarbij je met jouw update direct in de tijdlijn van de doelgroep komt. Deze doelgroep kun je heel specifiek definiëren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een e-book promoten. Ook X (Twitter) en Facebook bieden deze mogelijkheden. Je kunt betalen voor elke klik op een social advertentie, of voor een bepaald aantal vertoningen. Het marketingdoel bepaalt waar je het beste voor kunt kiezen.

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl