Hogere ranking in Google? Dit is wat je moet weten over SEO

shutterstock_1435334054.jpg

Iedereen wil bovenaan de zoekresultaten van Google prijken, maar om dat te bereiken is de juiste strategie nodig. SEO (Search Engine Optimization) is voortdurend in beweging. Om jouw website up-to-date te houden is het belangrijk om mee te gaan met de laatste trends. Daarom geven we je in deze blog wat actuele tips om jouw Google-ranking te behouden én te verbeteren.

 

1. Beantwoord de vragen van je doelgroep

De tijd dat je scoorde met een rij keywords is al lang voorbij. Je stelt zoekmachines tegenwoordig vragen, en met de opkomst van voice search neemt dat alleen maar toe. Google gaat daar op zijn beurt slimmer mee om en weet informatieve sites perfect te vinden. Dus: kun jij de uitdaging van je doelgroep perfect uitleggen in een blog of ander contentstuk? Dan vergroot je de kans om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Wie weet word je zelfs een featured snippet: jouw antwoord verschijnt dan vetgedrukt bovenaan de zoekresultaten.

 

2. Bied bezoekers meer dan alleen tekst

Een foto zegt meer dan duizend woorden, en dat gaat voor SEO zeker op. Dat afbeeldingen essentieel zijn om hoog in de zoekresultaten te eindigen, is je vast bekend, maar ook video en audio zijn een belangrijkere factor. Het algoritme van Google doorzoekt tegenwoordig ook de inhoud van video's en audio (zoals podcasts). Een goed ingestoken uitleganimatie bij je tekst geeft je een boost in je SEO-ranking. Daarnaast zorg je met interessante videocontent dat bezoekers langer op de website blijven, en ook dat draagt bij aan je SEO-ranking. Zie je daarom kans om een nuttige video of podcast aan je blog toe te voegen? Laat dat zeker niet na.

 

3. Dubbelcheck je mobiele site

Als website-eigenaar heb je de neiging om veel op de desktopversie van je website rond te hangen. Toch loont het de moeite om aandacht te schenken aan je mobiele site. Niet alleen omdat daar veel bezoekers binnenkomen, maar ook omdat Google veel waarde hecht aan een goede mobiele site. Sterker nog, de zoekmachine gaat uit van het principe mobile first. Is jouw mobiele site onbruikbaar, dan heeft dat invloed op je ranking. Zorg dat je menu ook goed werkt op smartphones, de tekst duidelijk leesbaar is en alle belangrijke elementen mobiel beschikbaar zijn.

 

4. Zorg dat belangrijke sites naar je linken

Bij influencers denk je al snel aan YouTube-vloggers, maar ook gezaghebbende websites gelden als influencers. Sterker nog: Google-analist John Mueller stelt dat je ranking een aanzienlijke boost krijgt als je gelinkt wordt door een grote website. Maar ja, dan is de volgende vraag: hoe zorg je dat een grote website jou interessant genoeg vindt? Dan komen we terug bij punt één: zorg voor content die de doelgroep wil lezen. Als je onderscheidend bent of iets nieuws doet, is een grote site eerder geneigd naar jou te linken.

 

5. Zorg voor een snelle website

De snelheid van je website is één van de belangrijkste SEO-optimalisaties, omdat het simpelweg essentieel is voor je bezoekers. Geduld bestaat niet op het internet: als jouw bezoeker te lang moet wachten, is hij gevlogen. Met de PageSpeed Insights-tool van Google kun je bekijken hoe snel je website is. Laten jouw pagina's te lang op zich wachten? Dan is er werk aan de winkel. De ideale laadtijd van je website is één seconde, maar het liefst zelfs minder.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of wil je graag weten hoe je SEO het best kan inzetten voor jouw organisatie? Download het e-book hiernaast of neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek!

CX Logo.png

Wil jij ook kwalitatieve content? En resultaat behalen uit jouw marketing?

Genoeg over ons. We zijn vooral heel benieuwd naar jou en naar jouw doelstellingen. Goed plan? 
Laten we kennismaken. Want het begint bij een goed eerste contact. Bel 026-7999-66 of mail naar info@contentxperience.nl